Bonn- en Wilhelmshavenbaan

De digitale Wilhelmshaven- en Bonnbaan waren in feite twee aparte enkelsporige spoorlijnen die samenkwamen op station Wilhelmshaven. Beide spoorlijnen waren gesitueerd in Duitsland en bootsten tijdperk III na. De banen bezatten ieder hun eigen bloksysteem en schaduwstations. Staande voor het station Wilhelmshaven, kwam de Wilhelmshavenbaan van rechts station Wilhelmshaven binnen. De Bonnbaan kwam vanaf de linkerzijde, uit de tunnel, station Wilhelmshaven binnen. Op de rechterpoot van de clubbaan reden de twee banen parallel en bootsen zo een dubbelspoor na.

Bonnbaan

Vanuit station Wilhelmshaven, volgen we een trein die op de Bonnbaan reed. Nadat het uitrijsein van station Wilhelmshaven op veilig was gesteld, trok de trein op en verliet aan de rechterzijde het station. De trein reed via een ruime boog de rechterpoot van de FMC clubbaan op. Na verloop van tijd passeerde de trein het het inrijsein van station Bonn. Zodra dat sein op veilig kwam, trok de trein weer op om vervolgens door een tunnel station Bonn te bereiken.

Na een korte stop kwam het uitrijsein van station Bonn op veilig en verlieten we station Bonn. De trein reedt in een ruime boog om het lokdepot heen. Op het rechte stuk spoor voor de tunnel bevond zich nog de kleine halteplaats Bonn Anhalten. Eenmaal door de tunnel volgde de trein een traject dat niet zichtbaar was en kwam uiteindelijk uit in een schaduwstation tot stilstand. Zodra de trein weer uit het schaduwstation werd opgeroepen, reed de trein, door het tunnelportaal aan de linkerzijde, station Wilhelmshaven weer binnen en wa het rondje gemaakt.

Wilhelmshavenbaan

De Wilhelmshavenbaan begon ook in station Wilhelmshaven. Dit is tevens het enige station in deze baan. Pakken we een trein vanuit station Wilhelmshaven, dan reed deze, nadat het uitrijsein op veilig was gesteld, door de boog aan de linkerzijde van het station direct een tunnel in. De trein verdween nu onder de bergen en reed via een grote spiraal het zes-sporig schaduwstation binnen. Nadat de trein weer was opgeroepen door de treindienstleider, kwam de trein tevoorschijn op het enkelsporige baanvak langs het riviertje op de rechterpoot van de FMC clubbaan. Hier was de trein in zijn gehele lengte zichtbaar. Eenmaal door de tunnel volgde de trein een onzichtbaar traject dat onder het lokdepot was aangelegd. Vervolgens kwam de trein tevoorschijn uit het tunnelportaal van het verdiepte spoor, vlakbij het seinhuisje van de Bonnbaan. De trein klom hier omhoog en reed over het wissel van het pendelspoortje tussen Bonn en Wilhelmshaven, richting station Wilhelmshaven.

Station Wilhelmshaven

Station Wilhelmshaven is het grootste station van de beide banen. Zowel de Wilhelmshavenbaan als de Bonnbaan rijden door dit station. Op Wilhelmshaven is het mogelijk treinen te laten wisselen van de Bonn- naar de Wilhelmshavenbaan en andersom. Dit is de enige verbinding tussen de Wilhelmshaven- en Bonnbaan.

Station Wilhelmshaven bezat in 8 sporen. Er waren drie perronsporen (spoor 1, 3 en 4), 2 doorgaande sporen (spoor 2 en 5), en 2 doorgaande goederensporen (6 en 7). Daarnaast bezat station Wilhelmshaven twee sporen om locomotieven tijdelijk te stallen (sporen 11 en 12). Om de lokale bedrijven te kunnen bedienen was op station Wilhelmshaven een losperron en een kleine goederenloods aanwezig. De goederenloods was gevestigd aan kopspoor 13 en het losperron lag aan spoor 7 en 8. Om het rangeren te mogelijk te maken was aan de linkerzijde van het station spoor 9 aangelegd als uithaalspoor. Ook bevindt zich aan de linkerzijde een aansluiting naar een BayWa (spoor 10). Kopspoor 14 was een verlengde van perronspoor 4 en werd gebruikt als opstelspoor voor de pendelbaan tussen Station Wilhelmshaven en station Bonn.

Station Bonn

Station Bonn is het tweede station in de Bonnbaan. De Bonnbaan dankt zijn naam ook aan dit station. Het is een klein, drie-sporig, station. Van de drie sporen zijn er twee sporen voorzien van een perronspoor, het derde spoor is een doorgaand middenspoor dat wordt gebruikt voor goederentreinen en het eventueel omlopen van locomotieven.

In principe is station Bonn een doorgangsstation. De treinen komen maar vanuit één richting (vanuit station Wilhelmshaven) het station binnen. Ook vertrekken de treinen in diezelfde rijrichting. Kopmaken is dan ook niet nodig. Een uitzondering hierop is de pendeldienst tussen station Bonn en station Wilhelmshaven via een apart pendelspoortje.

Station Bonn staat direct in verbinding met het grote locdepot. Het locdepot is echter buiten bedrijf en zal in de toekomst worden verbouwd. Het is dan ook niet mogelijk hier met digitale locomotieven te rijden.

Pendelbaan

Tussen station Wilhelmshaven en station Bonn bestond de mogelijkheid om met een korte trein te pendelen. Men dient hier te denken aan een railbus of een loc met één of twee rijtuigen in trekduw of getrokken combinatie. Op station Wilhelmshaven was op spoor 4 langs het perron een apart gedeelte gereserveerd voor dit pendeltreintje (tussen wissel 9 en 10). Vertrekkende vanuit station Wilhelmshaven reed de pendeltrein over het reguliere spoor naar station Bonn.

Hier kon de trein binnenkomen langs één van de twee perronsporen. Om de pendeltrein weer naar Wilhelmshaven te laten vertrekken diende de trein in station Bonn kop te maken. Hiervoor kon het zijn dat de locomotief om diende te lopen via het middenspoor in station Bonn. Zodra de locomotief had kopgemaakt, vertrokt de trein weer in tegengestelde richting. Na het ingaan van de tunnel reed de trein via het ‘pendelspoortje’ naar de aansluiting op de Wilhelmshavenbaan (bij het seinhuis). Zodra het baanvak vrij was, kon de trein via een overloopwissel weer het speciale perron op spoor 4 bereiken.